• Pop/jazz-viranhaltijamme Pasi Könönen

    Kerro hieman itsestäsi ja siitä, miten aloitit musiikin harrastamisen?

    Soitan pääasiassa sähkökitaraa, mutta työnkuvaan kuuluu usein muitakin kielisoittimia. Innostuin musiikista 80-luvun alussa Suomen yli pyyhkäisseen rockabilly-villityksen myötä. Siinä kitaralla on vahva rooli (juuret vahvasti bluesissa ja countryssä), eli se oli kitaranharrastajalle mitä otollisinta musiikkia. Heavyrock kolahti myös, ja kolahtaa edelleenkin.

    12-vuotiaana aloin opiskella Oulunkylän pop/jazz-opistossa. Äitiäni kiitän siitä, että minut ”pakotettiin” Ogelissa sivusoitin pianistiksi. Pianon koskettimilta hahmotan musiikin anatomian kaikkein selkeiten (soinnut ym.).

    Ennen musiikin ammattiopintoja kiinnostukseni suuntautui kohti monimutkaisempaa, ja jazz oli pitkään ykkösjuttu. Jotenkin nämä kaikki musiikkilajit ovat sittemmin loksahtaneet sulassa sovussa yhteen.

    Olet sähkökitaransoiton opettaja musiikkiopistossamme. Millainen opettaja olet?

    Meillä on oppilaita laajalla ikäskaalalla, joten opetuspäivä sisältää paljon erilaisia tilanteita. Pyrin jo varhaisessa vaiheessa kaivamaan esiin oppilaan omia mielenkiinnon kohteita, joita sitten sisällytän opetukseen. Uusi opetussuunnitelma antaa kivasti tilaa yksilölliselle opetukselle. Tarkoitus on, että kitaran tekniset alkeet, nuotinluku ym. tulee tutuiksi ja huomio keskittyy sitten pääasiaan, musiikkiin.

    Toki oma persoonani ja taustani tulevat esille opetuksessa. Intoni musiikkiin lähti rock- ja heavymusiikista ja myöhemmin innostuin jazzista, funkista ja rootsista, ja nämä putkahtavat varmasti esille opetuksessani. Olen musiikkimaultani helppo ruokittava – melkein kaikki tyylit käyvät.

    Olet myös aktiivinen muusikko ja esiintyjä. Kerrotko hieman muusikon urastasi?

    Aloitin 90-luvulla ammattimaisen muusikon työn tangokuningattaren bändissä. Samaan aikaan soitin esim. Storyvillessä swing jazz -bändissä. Keikkoja olen soittanut varmasti lähemmäs 2500 vuosien varrella (esim. Gebardi, Kaija Koo, Nat Newborn, lukuisia iskelmäartisteja jne.)

    Nykyään teen ajoittain teatterimuusikkon töitä lyhyitä periodeja (Helsingin Kaupunginteatteri, StepUp School -musikaalit). Lisäksi olen säveltänyt mm. TV-dokumentteihin ja biisejä eri artisteille. Kaikissa näissä hommissa on ollut paljon hienoja hetkiä ja olen oppinut paljon.

    Millaisena näet musiikkiopistomme popjazz-opetuksen mahdollisuudet?

    Bändisoitolla on iso merkitys oppilaiden kehitykselle. Usein sama ryhmä saattaa olla vuosia koossa ja siinä soiton lomassa nuorilla kehittyy myös sosiaaliset kyvyt sekä rohkeutta tulla esille. KUM:ssa bändiin otetaan mukaan heti, kun soittimen ja nuotinluvun alkeet ovat hallussa, yleensä noin 11-15 vuotiaana. Olisi kiva saada opistoon myös pienempien oppilaiden bändejä.

    Mikä on mielestäsi parasta KUM:ssa ja miksi kannattaa tulla opiskelemaan musiikkia?

    Meillä on ammattitaitoiset opettajat ja kattava opetustarjonta. Musiikkiteknologia kuuluu tähän päivää ja siihenkin meillä löytyy osaamista. Luovuutta ajatellen musiikki on harrastuksista se parhain, ja meillä on tarjolla kaikille sopivia haasteita ja elämyksiä turvallisessa ympäristössä.